Table of Contents
11 MEI 2004. terugkommoment rijbewijs b. - Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden voor erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigenVERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, vervangt het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende de voorwaarden voor erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen
Aangezien de notie « het algemeen belang » echter op generlei wijze omschreven is, diende men dit criterium, bij elke concrete erkenningsaanvraag, te toetsen op basis van vooraf vastgestelde parameters (leefbaarheidsonderzoek). Na decennia leidde dit tot verstarring van het systeem en feitelijke oligopolievorming in de sector, tot abnormaal lange wachttijden voor de behandeling van nieuwe aanvragen en sinds december 1999 tot het niet langer afleveren van nieuwe erkenningen in afwachting van een nieuw besluit.
Teneinde in de huidige maatschappelijke context aan de burger meer rechtszekerheid te verschaffen wordt voorgesteld de erkenning van de rijscholen afhankelijk te stellen van het beantwoorden aan een aantal kwalitatieve en objectieve criteria. Naast een meer transparante en vereenvoudigde procedure garandeert dit systeem anderzijds dat de aanvrager een erkenning kan verkrijgen voor zover aan de in het besluit gestelde vereisten is voldaan.
Teneinde geen discriminatie te genereren tussen de bestaande rijscholen en nieuwe aanvragers is voorzien dat over een tijdspanne van twee jaren alle erkende rijscholen aan de nieuwe normen dienen te voldoen en desgevallend hun erkenningsaanvraag dienen te hernieuwen. terugkommoment rijbewijs b. Deze reglementering is het voorwerp geweest van een breed overleg met alle partijen die bij de opleiding van bestuurders betrokken zijn
Bespreking van de artikelen Artikel 1 In dit artikel worden een aantal benodigde begrippen omschreven voor de toepassing van het koninklijk besluit. Artikel 2 Dit artikel voorziet dat het theoretisch en praktisch rijonderricht tegen vergoeding op een openbare plaats of op een privé terrein slechts door een rijschool kan worden verstrekt, die daartoe door de Minister die de verkeersveiligheid tot zijn bevoegdheid heeft, is erkend.
Omwille van het specifieke karakter van deze instellingen, werd het niet opportuun geacht hen te onderwerpen aan een erkenning als rijschool. Deze instellingen zijn krachtens artikel 64 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs onderworpen aan de controle van de inspectie van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
De erkenning kan worden verleend aan de in de handelsvennootschappenwet bepaalde handelsvennootschappen, of aan de natuurlijke personen (terugkommoment rijbewijs b). Deze bepaling beoogt het vermijden van elke oneerlijke concurrentie tussen rijscholen. De rijscholen zullen volgens identieke kwaliteitsvoorwaarden werken. De regering wil echter werken aan een grotere democratisering van de toegang tot het rijbewijs : bepaalde groepen van de bevolking hebben momenteel geen toegang tot commerciële rijscholen omwille van financiële en/of commerciële redenen
Tenslotte moet worden vastgesteld dat deze moeilijkheden inzake de toegang tot het rijbewijs bepaalde burgers er jammer genoeg toe brengen om zonder rijbewijs en zonder opleiding rond te rijden, hetgeen uitermate schadelijk is voor de verkeersveiligheid. Daarom wil de regering, verenigingen zonder winstoogmerk of vennootschappen met sociaal oogmerk in staat stellen erkend te worden als rijschool voor welomschreven doelgroepen voor het geven van rijonderricht voor voertuigen van de categorie B.
en vandaag erkend zijn, om hun rijschoolactiviteiten verder te zetten, als ze voldoen aan de kwaliteitscriteria vastgelegd door het huidige besluit. Deze scholen hebben zowel materiële als personeelsinvesteringen gedaan en hebben de nodige ervaring om een opleiding die aan de kwaliteitscriteria van het huidige besluit voldoet aan te bieden. Het zou dus ongepast zijn dat de Staat niet toelaat hun rijschoolactiviteiten verder te zetten.
Het huidige besluit laat dus aan deze instellingen toe om hun rijschoolactiviteiten onder het statuut van V.Z.W. verder te zetten. Omdat het niet de wil van de regering is een markt met dergelijke instellingen te organiseren, wordt deze mogelijkheid beperkt tot de technische scholen die nu zijn erkend. In punt b) van § 4 beantwoordt de gebruikte definitie aan het criterium van het Europees Sociaal Fonds betreffende de werklozen van lange duur, zodat het de activiteitsgraad kan verhogen.
Artikel 3 De Europese richtlijn 91/439 voert het principe in van de wederzijdse erkenning van rijbewijzen van de lidstaten en introduceert daartoe de gemeenschappelijke minimumnormen waaraan de rijexamens moeten voldoen. Gemeenschappelijke criteria voor de rijopleiding ontbreken volledig zodat zij een pure nationale materie blijft. De verscheidenheid is dan ook enorm.
Zonder dat zou het bovendien onmogelijk zijn te voldoen aan de navolgende bepalingen van het besluit. Artikel 4 Dit artikel regelt de publiciteit betreffende het rijonderricht, teneinde een correcte informatie aan de leerlingen te bevorderen - terugkommoment rijbewijs b. Het gebruik van beschermde benamingen betreffende het rijonderricht wordt uitsluitend voorbehouden aan de erkende rijscholen
Het betreft een uitbreiding van de toegang tot de betrokken sector, door een betere mededinging tussen de rijscholen door de hogere kwaliteitseisen die worden gesteld aan het gegeven rijonderricht, alsmede via een verlaging van de door de rijscholen toegepaste tarieven. Opgelegde termijnen zijn vastgesteld zowel in hoofde van de Minister die de erkenning aflevert, als voor de aanvrager teneinde een vlotte afwerking van de procedure te bewerkstelligen.
Hij verwittigt daarvan de kandidaat. Indien de bevoegde overheid niet binnen de opgelegde termijn uitspraak doet, worden de erkenning van rijschool, de exploitatievergunning van een vestigingseenheid of de goedkeuring van oefenterrein geacht aangevaard te zijn. § 2. De verschillende documenten die de aanvrager (met name de natuurlijke of rechtspersoon die een erkenning van rijschool aanvraagt) dient voor te leggen zijn opgesomd in artikel 5; zij dienen als bewijsstuk dat aan de opgelegde vereisten is voldaan.
Zolang de kruispunt databank ondernemingen niet operationeel is, zullen de documenten door de aanvrager moeten aangeleverd worden. De bevoegde overheid kan steeds de waarheidsgetrouwheid van de verstrekte gegevens ter plaatse natrekken. De Raad van State heeft de opmerking gemaakt dat sommige bepalingen van het ontwerp uitdrukkelijk aansluiten bij de voorschriften van de Belgische overheid, onder meer betreffende de publicatieverplichting in het Belgisch Staatsblad van de stichtingsakte van de onderneming, de RSZ-aangifte en de vermelding van het BTW-nummer.
Artikel 6 Dit artikel omschrijft de inhoud van de erkenning en bepaalt in welke gevallen een nieuwe erkenningsaanvraag of een wijziging aan een erkenning dient ingediend. Het bepaalt eveneens dat de Minister de erkenning intrekt in het geval van de definitieve stopzetting van de activiteit of in het geval van de verdwijning van elke vestigingseenheid.
Bij de oorspronkelijke aanvraag zullen de datum van erkenning en de afleveringsdatum van het document dezelfde zijn. Bij elke latere wijziging zal de datum van erkenning worden hernomen terwijl de afleveringsdatum zal zijn aangepast. Dit geldt ook voor de opmerking van de Raad van State op artikel 7, infra. Artikel 7 § 1.
Table of Contents
Latest Posts
Antwerpse Rijschool - Betaalbare Rijschool Van Antwerpen E.o - Verschil tussen terugkommoment en andere rijopleidingen - DriveSafeAcademy.be
Ontwerp Van Decreet Houdende Het Terugkommoment In ... - Verschil tussen terugkommoment en andere rijopleidingen - DriveSafeAcademy.be
Terugkommoment Voor Beginnende Chauffeur - Snelleropweg.be - Verschil tussen terugkommoment en andere rijopleidingen - DriveSafeAcademy.be